Doprava a přeprava v Dalmácii? Po dálnici a lodí

Charakter dopravní sítě v Dalmácii výrazně ovlivňuje vysoký počet ostrovů, úzký profil pevninského území a četné horské masivy. Při plánování cesty do vašeho rekreačního střediska pamatujte i na rozmary počasí, možnosti dlouhých kolon a jízdní řády trajektových linek.

Doprava po Dalmácii je možná autem i lodí

Letiště Dalmácie

Letadlem na dovolenou do Dalmácie? Mezinárodní letiště Split (chorvatsky Zračna luka Split či Zračna luka Resnik) se nachází asi 25 kilometrů západně od Splitu mezi městy Trogir a Kaštela. V současné podobě funguje od roku 1966 a po záhřebském letišti jde s téměř 3 milióny cestujících za rok 2017 o druhé nejvytíženější v Chorvatsku.

Mezinárodní letiště Dubrovník (chorvatsky Zračna luka Dubrovnik/Čilipi) leží zhruba 19 kilometrů jihovýchodně od Dubrovníku u letoviska Cavtat. Provoz zahájilo v roce 1962 a v současnosti obslouží přes 2 milióny cestujících ročně.

V Dalmácii jsou k dispozici ještě dvě menší mezinárodní letiště. Zračna luka Brač najdete v jižní polovině ostrova necelých 15 kilometrů od rekreačního střediska Bol, letiště Zračna luka Zadar/Zemunik slouží pasažérům poblíž severodalmatského Zadaru.

Vlakem po Dalmácii

Provoz vlaků zajišťuje chorvatská společnost Hrvatske željeznice. Trať ze Zadaru vedoucí kolem městečka Benkovac a národního parku Krka se v Kninu rozděluje na tři větve. První z nich míří severozápadně do Gospiće, Ogulinu a dále do Rijeky či do Záhřebu. Druhá se severním směrem vlní podél hranic s Bosnou a Hercegovinou, až odbočí k městu Bihać a na chorvatské území se vrátí teprve u Hrvatske Kostajnice. Třetí trať míří na jih do Kaštely a Splitu s krátkou odbočkou do Šibeniku. Zcela nezávislá na této síti je trať od ústí Neretvy u Ploče přes Opuzen a Metković do Bosny a Hercegoviny.

Po silnicích a dálnicích Dalmácie

Cesta autobusem do Dalmácie trvá od českých hranic kolem 10 hodin čistého času (záleží samozřejmě na konkrétní trase), osobním vozem to ještě rychlejší.

Dálnice v Dalmácii

Páteř dalmatské silniční sítě tvoří dálnice A1 směřující sem ze severu od Záhřebu. Její délka od Otočacu (mezi národními parky Plitvická jezera a Severní Velebit) až k přístavu Ploče dosahuje 339 kilometrů. Z podstatné části kopíruje tzv. jadranskou magistrálu, spojující důležitá letoviska.

Mosty v Dalmácii

Automobilem dojedete na řadu dalmatských ostrovů díky několika mostům:
  • Pažský most spojuje pevninu s ostrovem Pag mezi obcemi Rtina a Miśkovici
  • Virski most vede od letoviska Privlaka u Ninu na ostrov Vir
  • Most Ždrelac zajišťuje spojení mezi ostrovy Ugljan a Pašman
  • Most Tisno překonává úzkou úžinu mezi ostrovem Murter a pevninou nedaleko Vodice
  • Most Čiovo a moderní Novi Čiovski most spojují Trogir s ostrovem Čiovo

Pravidla provozu a mýtné v Dalmácii

Na mýtnicích se platí za použití dálnic (tzv. cestarina) a některých mostů. Podrobné informace o výši jednotlivých poplatků poskytují weby www.hac.hr a www.bina-istra.com. Pravidla silničního provozu včetně zákazů a pokut jsou v Dalmácii stejné jako v celém Chorvatsku.

Doprava lodí po Dalmácii

Lodě a trajekty Dalmácie

Množství dalmatských ostrovů spojují s pevninou i navzájem mezi sebou trajektové a lodní linky. K nejvyužívanějším z nich se řadí:
  • Zadar (Gaženica) – Preko (Ugljan), linka 431
  • Biograd na Moru – Tkon (Pašman), linka 432
  • Split – Vis, linka 602
  • Split – Supetar (Brač), linka 631
  • Split – Stari Grad (Hvar), linka 635
  • Split – Rogač (Šolta), linka 636
  • Makarska – Sumartin (Brač), linka 638
  • Split – Bol (Brač) – Jelsa (Hvar), linka 9603
  • Split – Hvar – Vela Luka (Korčula) – Ubli (Lastovo), linka 9604
  • Split – Hvar, linka 9604S

Další informace hledejte v aktuálních plavebních řádech.