Geografie Gran Canarie
Poloha a rozloha Gran Canarie
Ostrov Gran Canaria vznikl sopečným výbuchem přibližně před 40 miliony let. Leží mezi dalšími Kanárskými ostrovy Tenerife a Fuerteventurou. Tvoří most mezi Evropou a Afrikou – nachází se zhruba 200 kilometrů západně od afrického pobřeží a 1 100 kilometrů jihozápadně od pobřeží Španělska. V průměru má asi 50 kilometrů, jeho rozloha činí 1 560 kilometrů čtverečních.
Povrch Gran Canarie
Více než 40 % Gran Canarie tvoří chráněná území. Díky zastoupení různých krajinných typů se jí často říká miniaturní kontinent. Dominantou Gran Canarie je pohoří Cumbre, zarostlé hustými lesy, jež tvoří převážně kanárské borovice a keře. Centrální část masivu rozrývají hluboká údolí. Na severu se táhnou malebné pahorkatiny s úrodnými nížinami, na jihu má krajina spíše suchý, pouštní charakter. Pobřeží lemují nádherné zlaté pláže.
Obyvatelé Gran Canarie
Na Gran Canarii žije asi 860 tisíc obyvatel, nejvíce ze všech Kanárských ostrovů. Jsou považováni za obzvlášť přívětivé a tolerantní, nikam se neženou a vše dělají v klidu. Stále se dodržuje i odpolední siesta mezi třináctou a šestnáctou hodinou. Většina místních patří politicky, kulturně, jazykově i nábožensky bezpochyby ke Španělsku. Etnický prapůvod Guančů je tu však patrný dodnes.
V ekumenickém kostele na náměstí Plaza de Maspalomas se pravidelně konají katolické a evangelické bohoslužby. Mše se koná každý den, vždy ve španělštině, někdy i v němčině.
Hospodářství Gran Canarie
Dříve mělo pro zdejší ekonomiku zásadní význam pěstování cukrové třtiny a vína. Od 19. století byla pro hospodářství nejdůležitější výroba červeného barviva z červce – hmyzu, který po rozdrcení vytváří červené barvivo. Dnes je hlavním vývozním artiklem exotické ovoce, zejména malé kanárské banány, rajčata a brambory.
Gran Canarii ovšem živí především cestovní ruch. Po nejistých začátcích stoupla obliba ostrova doslova raketově, v současné době navštíví každý rok Gran Canarii 2,5 miliónu návštěvníků. I proto se velká část investic soustřeďuje do zvyšování kvality v nabídce hotelů a do rozvoje služeb.