Doprava po Brazílii
Kvalita dopravní sítě v Brazílii klesá od pobřeží směrem do vnitrozemí. Zatímco velké aglomerace u Atlantiku se pyšní desítkami kilometrů dálnic, velkými mezinárodními letišti i železničním spojením, amazonské deštné pralesy jsou takřka neprostupné.
Největší letiště Brazílie
Název | Rok otevření | Město | Počet odbavených pasažérů (2017) |
---|---|---|---|
Guarulhos International Airport | 1985 | Sao Paulo | 37 816 000 |
Congonhas Airport | 1936 | Sao Paulo | 21 859 453 |
Presidente Juscelino Kubitschek International Airport | 1965 | Brasília | 16 912 680 |
Galeao International Airport | 1952 | Rio de Janeiro | 16 245 094 |
Tancredo Neves-Confins International Airport | 1984 | Belo Horizonte | 10 164 077 |
Viracopos International Airport | 1960 | Campinas | 9 332 631 |
Santos Dumont Airport | 1938 | Rio de Janeiro | 9 247 185 |
Salgado Filho International Airport | 1923 | Porto Alegre | 8 012 114 |
Guararapes-Gilberto Freyre International Airport | 1958 | Recife | 7 776 881 |
Salvador International Airport | 1925 | Salvador | 7 735 685 |
Silniční doprava v Brazílii
Na dálnicích a rychlostních komunikacích je maximální povolená rychlost 80 km/h, v obcích 60 km/h. Dopravní předpisy jinak odpovídají evropským. Obecně nejsou Brazilci ukázkovými řidiči a nedá říci, že by byli ani obzvlášť trpěliví a ohleduplní. Značkami a pravidly silničního provozu si hlavu příliš nelámou. Obzvlášť opatrní tak musí být hlavně chodci.
Pohonné hmoty jsou stejně drahé nebo levnější než v České republice. Benzínky mají většinou otevřeno i v noci včetně víkendů. Při tankování si dejte pozor, aby obsluha vynulovala počítadlo a vybrala správné palivo. Nemálo řidičů totiž využívá paliva na bázi alkoholu.
Pokud jde o parkování, obrňte se pevnými nervy. Volných míst je všude poskrovnu a v blízkosti pláží se šance zaparkovat rovná téměř zázraku. Ačkoliv v ulicích často uvidíte zaparkovaná auta ve třech řadách, vězte, že ani v Brazílii to není povoleno. Pakliže by se vám povedlo najít vhodné místo, parkovací automaty nehledejte. Nic takového Brazílie nezná. Setkat se můžete maximálně s obsluhou parkoviště, která vybírá poplatky.
Nejdůležitější dálnice Brazílie
Název | Začátek | Délka (km) | Konec | Rok otevření prvního úseku | Alternativní název |
---|---|---|---|---|---|
BR-010 | Belém | 1 950 | Brasília | 1958 | Rodovia Belém-Brasília |
BR-040 | Brasília | 1 178 | Rio de Janeiro | 1957 | Rodovia Presidente Juscelino Kubitschek |
BR-101 | Touros | 4 800 | Sao José do Norte | 1957 | Rodovia Governador Mário Covas |
BR-116 | Fortaleza | 4 490 | Jaguarao | 1948 | Via Serrana |
BR-230 | Joao Pessoa | 4 000 | Boa Vista | 1972 | Rodovia Transamazonica |
Pronájem aut v Brazílii
Pokud byste se rozhodli půjčit si vůz, což je například v Riu poměrně drahá záležitost a není pro to ani moc důvod, počítejte s některými brazilskými specifiky. Půjčovny aut mají své pobočky na letištích a v podstatě ve všech hlavních turistických centrech. Vůz smí řídit pouze osoby starší 18 let, které vlastní řidičský průkaz minimálně 2 roky. Půjčovna po vás bude chtít pas a platbu kartou. Smlouvu si pořádně pročtěte a ověřte si, zda je v ní zahrnuto povinné ručení. Náklady v případě nehody bývají značné. Průměrná cena se pohybuje od 70 reálů výš.
Jak cestovat po Riu de Janeiru
Autobusy Rio de Janeiro
V Riu je v provozu více než 800 autobusových linek, což znamená tisíce městských autobusů v ulicích metropole. Vzhledem k množství linek jsou informace odkud, kdy a kam se jakým autobusem dostat ne vždy přesné, proto je nejlepší se raději předem zeptat. Některé autobusy mají společné zastávky s metrem a můžete tak dopravu dobře kombinovat.
Dopravní špička je ráno do 10 hodin a odpoledne od 17 do 19 hodin. Večer se raději cestě autobusem vyhněte, není to příliš bezpečné. Do busu se nastupuje vzadu a vystupuje vpředu, platí se u průvodčího. Lze také využít komfortnějších klimatizovaných linek, které jezdí z centra města k plážím.
Metro Rio de Janeiro
Metro v Riu má dvě linky, je dobře udržované, bezpečné a spolehlivé. Vlaky metra jezdí od brzkých ranních hodin do půlnoci ve všední dny a v sobotu, v neděli do 23 hodin. V době, kdy v Riu probíhá karneval, je metro v provozu nonstop. Jízdné se hradí kartou MetroRio, jedna jízda stojí necelé 4 reály.
Tramvaje Rio de Janeiro
Dnes už je v Riu funkční pouze jedna linka klasické tramvaje a ta už je spíše jen turistickou atrakcí. Projet se v ní však představuje unikátní zážitek. Jde o historický vůz, který jezdí skrze čtvrť Santa Teresa přes akvadukt Carioca.
VLT Rio de Janeiro
Využít lze i moderních nízkopodlažních „tramvají“. Jejich výhodou je pohodlí, ale hlavně to, že zatímco autobusy mohou uvíznout v zácpě, VLT jede bez ohledu na dopravní situaci. Pokud se tedy potřebujete dostat do centra a nespoléhat na průjezdnost silnic, VLT znamená skvělou alternativu.
Taxi Rio de Janeiro
Žlutých taxíků je v Riu požehnaně po celém městě a zastavit si vůz lze v podstatě kdekoliv. Jen zcela výjimečně se stává, že by byly všechny taxi obsazené. Navíc jsou poměrně levné, a tak představují ideální řešení při objevování krás Ria. Mimo žlutých taxi jsou oblíbené ještě Radio taxi.
Trajekty Rio de Janeiro
Trajekty využívají každodenně desetitisíce lidí, aby se dostali do zaměstnání. Trajekty spojují Rio s městem Niterói, ležícím na druhém konci hrdla zátoky Guanabara. Plavba trvá asi 20 minut a vyjde na 5 reálů.
- Zpět na přehled informací o Brazílii a nabídku zájezdů.